Recensie > App ‘Ontoegankelijk’

Schermfoto van de welkomstpagina van de app Ontoegankelijk. Op het scherm staan twee knoppen, namelijk Meldpunt handleiding en Maak een melding. Onderin staan vier tabbladen, namelijk: Meldpunt (is nu actief), Meldingen, Profiel en Meer.

Deel dit bericht met je netwerk!

Sinds kort bestaat er een nieuwe app, genaamd Ontoegankelijk. Als je een bepaalde app lastig toegankelijk of helemaal niet toegankelijk vindt, kun je dat via deze app melden bij het Meldpunt Ontoegankelijk. De mensen van het meldpunt pakken meldingen snel op en gaan er direct mee aan de slag. Zij nemen contact op met de appbouwer van de app die je hebt aangemeld om het probleem onder de aandacht te brengen en eventueel advies te geven bij de verbetering van de app.

Wanneer is een app voor mij ontoegankelijk?

Apple heeft al zijn apparaten voorzien van extra software speciaal voor blinden en slechtzienden. In de instellingen kun je de optie VoiceOver aanzetten. Mijn iPhone spreekt hierdoor alles uit wat op mijn scherm te zien is. Wat VoiceOver zegt, is afhankelijk van wat een app- of websitebouwer heeft gedaan.

In de blog ‘Hoe gebruik ik een iPhone met mijn visuele beperking?’ lees je hoe ik een iPhone gebruik en wat ik allemaal dankzij VoiceOver met dit wonderhulpmiddel kan doen.

Voorbeelden van ontoegankelijke zaken binnen apps zijn:

  • Ongelabelde knoppen: In elke app zitten knoppen. Denk bijvoorbeeld aan de knop naar het menu of een knop om binnen de app een pagina terug te gaan. Als de bouwer deze knop geen naam geeft, weet ik als blinde niet wat ik met de knop kan doen. Als ik pech heb, hoor ik bij het vegen over de pagina VoiceOver aldoor zeggen: ‘Knop.’ ‘Knop.’ ‘Knop.’
  • Invoervelden die je niet kunt invullen: Als ik met VoiceOver over een dergelijk invoerveld ga, hoor ik VoiceOver zeggen: ‘Invoerveld grijs.’ Ik kan er dan niets in typen. Als ik VoiceOver uitzet en het door mijn ziende partner laat doen, kan hij het invoerveld gewoon gebruiken.
  • Elementen die onzichtbaar zijn: Mijn partner probeerde me ooit een nieuwe app uit te leggen. Op plekken waar hij dingen aan kon tikken, dacht VoiceOver dat er niets stond.

Waarom is het meldpunt handig?

Toen ik van het meldpunt hoorde, was ik hier heel blij mee. In het verleden heb ik zelf een paar keer contact met appbouwers gezocht om feedback te geven op de toegankelijkheid. Het vervelende is dan dat ze je allemaal technische vragen gaan stellen en je er als app-gebruiker veel tijd en energie in moet steken. En dan komt het 9 van de 10 keer alsnog niet goed. En soms reageren bouwers helemaal niet. Of krijg je een bericht met een zinnetje als: ‘We gaan ernaar kijken.’ Fijn als je die rompslomp uit handen kunt geven aan mensen die er verstand van hebben.

Mijn melding

Een van mijn meldingen bij Ontoegankelijk betrof de app Social Schools. Met deze tool kunnen scholen eenvoudig informatie delen met ouders en leerlingen. Bij de berichten kunnen ze ook bijlages toevoegen. Ik kreeg de link naar deze bijlages echter nooit in beeld.

Ontoegankelijk ging meteen met mijn melding aan de slag en ging in overleg met Social Schools. Ontoegankelijk ontdekte dat de focusvolgorde niet klopte, waardoor je meer heen en weer moet vegen. Social Schools en Ontoegankelijk konden alleen mijn probleem niet reproduceren. Het mooie vind ik dat ze het toen niet opgaven.

Een medewerker van Ontoegankelijk zocht verder. Doordat ze bij je melding via de app automatisch de informatie en belangrijke instellingen van jouw toestel registreren kon hij uiteindelijk zien dat ik op mijn iPhone de optie ‘Groot lettertype’ aan had staan. Toen hij daarmee ging testen, had hij mijn probleem ook. Ik heb nooit mijn iPhone-scherm kunnen lezen. Dus ik heb geen idee hoe die instelling aan is gegaan. Nadat ik dit had uitgezet, kon ik ineens de bijlages zien. We verwachten dat de schermlezer in andere apps ook beter zal werken, aangezien er nu meer informatie op het scherm past die dus ook voorgelezen) wordt.

Conclusie

Zo zie je maar dat toegankelijkheid van veel factoren afhangt. Zowel extern bij de bouwer en intern bij je eigen instellingen. Bedankt Ontoegankelijk voor de hulp. Zonder jullie had ik dit nooit ontdekt!

Nooit meer een Tikje Anders blog missen?

Blijf per e-mail op de hoogte van nieuwe Tikje Anders blogs. Vul je e-mailadres in in het invoerveld onderaan deze pagina en druk op de knop ‘Abonneren’. Of kijk hier voor meer info.
Volg Tikje Anders ook via Facebook en Instagram.

Deel dit bericht met je netwerk!

Laat hieronder jouw reactie achter op bovenstaande blog

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.