Het begrijpen van je doelgroep kan soms een uitdaging zijn, dat werd deze week weer eens duidelijk voor mij.
Nadat ik mij een paar weken geleden had aangemeld voor een onderzoek onder mensen met een visuele beperking, ontving ik een e-mail met daarin de onderzoeksinformatie en een toestemmingsformulier in de bijlage. Het toestemmingsformulier bleek een pdf-document te zijn dat ik moest uitprinten, met een pen moest invullen en vervolgens moest terugsturen. Niet bepaald handig als je blind bent, dus stuurde ik een e-mail met het verzoek of ze het toestemmingsformulier als tekstbestand konden delen, zodat ik het op de computer kon invullen.
Gelukkig kreeg ik snel een reactie waarin stond dat het geen probleem was en ze stuurden mij de tekst uit de pdf zodat ik het via e-mail kon invullen.
Netjes van ze, dacht ik. Maar toen ik de volgende alinea las, kon ik alleen maar lachen. Daar stond: ‘Verzoek om bovenaan uw naam, handtekening en datum in te vullen en onderaan tweemaal JA/NEE keuze te maken (= geel gemarkeerd).’
Blijkbaar hebben ze het begrip ‘blind’ nog niet helemaal goed begrepen.
Nooit meer een Tikje Anders blog missen?
Blijf per e-mail op de hoogte van nieuwe Tikje Anders blogs. Vul je e-mailadres in in het invoerveld onderaan deze pagina en druk op de knop ‘Abonneren’. Of kijk hier voor meer info.
Volg Tikje Anders ook via Twitter, Facebook en Instagram.